Содержание
Співаючі чаші з Тибету – це інструмент для медитації, багато століть використовується у буддійській практиці. Дані посудини виготовляються з латунного сплаву з додаванням від 3 до 12 домішок інших металів, що дозволяє домогтися незвичайного звучання, що відрізняє їх від будь-яких інших музичних інструментів.
Для гри на такому типі інструментів застосовують спеціальні резонатори – стіки. При його обертанні по краю чаша звучить із безліччю обертонів (призвуків). Важливо, щоб спів інструменту був «співзвучним» з вами, наповнюючи ауру та внутрішній світ позитивною енергетикою, приносячи спокій.
Співочі чаші Джамбаті — найбільші і найважчі і, можливо, найкрасивіші. Вони характеризуються досить високими і витончено зігнутими стінками, маленьким плоским дном і типово міцним трикутним краєм, зверненим усередину, який може бути гладким або рифленим. У деяких краях це тільки зрізаний верх стінки, не загнутий всередину. Декор мінімальний і зазвичай обмежується кількома простими насічками, що утворюють смугу ближче до зовнішнього краю, і парою концентричних кіл, що виступають, які розходяться з центру.
У цих чаш ручної роботи майже завжди є вм’ятини від молотка, що виникають у процесі кування. Відмітки особливо помітні на зовнішній стороні, де вони ледь помітно відбивають світло. Високоякісні вироби, як правило, мають менші позначки від молота, інколи ж і насічені (не штамповані) написи у вигляді мантри, імені або посвяти.
Джамбаті здатні виробляти чудові тривалі низькі та гучні звуки. Фундаментальні тони зазвичай варіюються від 2-ї до 4-ї октави при ударі м’яким резонатором. Багато чаш мають складні множинні обертони. Деякі фундаментальні ноти, такі як Фа і Сіль, досить часто зустрічаються, інші, подібні нотам Ля і Ре, надзвичайно примарні. Джамбаті низької другої октави особливо популярні.
Джамбаті зазвичай використовують у різних лікувальних процедурах, включаючи балансування чакр та звукові ванни.
Форма співаючих чаш Тадобаті є однією з найстаріших, деякі екземпляри відносяться як мінімум до 15 століття. На багатьох видно ознаки значного використання, з м’ятими поверхнями та вигравіруваними написами, які протягом багатьох років стали гладкими. Стародавніх Тадобаті досить багато, і вони відносно недорогі, тому часто є першим інструментом, який купує людина, але їхня якість значно варіюється, а хороші знайти все важче.
Тадобаті характеризуються майже прямими високими стінками і широким плоским дном, діаметр якого іноді трохи менше, ніж обід. Стінки можуть бути товстими або тонкими, але рідко гладкими. Край зазвичай рівний у ємностях з малою та середньою вагою і рідко товщі, ніж сама стінка. Тяжкі чаші часто мають товстіші і ширші краї, які можуть бути рифленими, прикрашеними точками або символами сонця (точки всередині кола). Часто кола затираються, і залишаються лише крапки.
У Тадобаті чудові співочі голоси, що охоплюють близько 4 октав (деякі ноти рідше за інші). Вони, як правило, портативні і на них легко грати або резонатором оббитим шкірою або дерев’яним, хоча маленькі чаші краще відповідають останньому. Для інструментів великого розміру найкраще підходить резонатор, оббитий шкірою. Великі, товстостінні та важкі чаші у хорошому стані з чудовим тривалим звучанням високо цінуються колекціонерами.
Стік – тонкий дерев’яний циліндр, схожий на товкач для ступи. При його виборі основні критерії – співвідношення діаметра, довжини та ваги; недотримання цих показників часто призводить до відсутності звучання. Підбирається також відповідно до розміру чаші, на якій їм гратимуть. Наприклад, резонатор діаметром приблизно 25 міліметрів відмінно підійде для гри на малих, а 4-х сантиметровий стик – для великих за об’ємом та глибиною інструментів.
Стики-резонатори розрізняються не тільки фізичними характеристиками, а й сортом деревини, з якої вони виготовлені, наявністю шкіряного покриття або його відсутністю, присутністю на них різьблення або різьблених фігурок. Усе це впливає на звук. Чим твердіше деревина, з якої зроблений стик, тим складніше ним користуватися, але звуки, що видаються, – більш чисті.
У деяких випадках на маленьких тонкостінних судинах може застосовуватися металевий молоточок, дозволяючи витягти більш дзвінкі високі обертони. Резонатор, оббитий шкірою, робить звучання більш приглушеним, витягуючи низькі тони з чаші. При цьому стики зі шкіри роблять звучання чистішим, прибираючи зайві вібрації.
Всі фахівці сходяться в одному: стик-резонатор і співоча чаша – це одне ціле, вони повинні гармонійно підходити один одному. Тому вибираючи, ретельно підбирайте і резонатор, тоді звуки та їх багатогранність будуть тішити вас.
Зростаючий ритм життя обумовлює популярність духовних і тілесних практик, спрямованих на гармонізацію душі і тіла. Відроджуються давні традиції йоги та медитації. Якщо ви в “темі”, то однозначно захочете купити чашу, що співає.
Автор блога В моем активном ритме жизни, йога — способ найти баланс и внутреннюю гармонию, путь к тому, чтобы понять мир и свое место в нем. Мне нравится изучать йогу, делиться знаниями об этой древней практике, во всех ее проявлениях. Думаю, счастье должно идти от самого сердца, чтобы мы могли наполнять им мир вокруг.